söndag 5 februari 2017

Ta bort allt socker!

Eller?
Ja det har jag gjort. Hela januari har allt socker gått bort.
Inte bara godis. Utan allt med kolhydrater.
Jag bara bestämde mig!  Å jag mår bara bra.

Jag klipper in ett inlägg från en sida där du kan läsa mer:
Jacob Gudiol menade i sitt in lägg att vi svenskar äter i genomsnitt 50 gram tillsatt socker per dag. Han baserade sig på Livsmedelsverkets enkätundersökning Riksmaten. Men i den har deltagarna bland annat kraftigt underrapporterat hur mycket godis de äter. Enligt undersökningen skulle vi äta 100 gram godis per vecka, vilket motsvarar 5,2 kg per person och år. Jordbruksverkets statistik visar istället att vi årligen konsumerar runt 15 kg choklad och konfektyrvaror per person och år. Det finns alltså ett glapp om 10 kg godis som vi inte riktigt vet vart det tar vägen…

Det svåraste är att vara utan bröd, speciellt på morgnarna då sönerna gör varma mackor. Finns det nåt godare med ett gott bröd, smör, skinka och en god ost som sättes in i mackjärnet och blir sådär härligt varmt :-)

Men jag har bestämt mig och ska försöka hålla mig till det hälsosammare med att räkna fett delat med kolhydrater + protein och det ska bli mer än ett.

Läs mer på Kostdoktorns sida.

Idag firade vi nationalskalden Johan Ludvig Runeberg och jag bakade fusktårtor. Riktigt goda.
 Runebergstårtor
100 g smör
1,25 dl socker
1 ägg

1 dl vetemjöl
½ dl kokosflingor
1 ½ dl skorpmjöl el havregryn
2 tsk bakpulver
vispa smör o socker, tillsätt ägget o vispa igen, blanda torrvarorna och rör ner dom. Droppa i 4 droppar bittermadelolja. Sätt i ca 7-10 muffinsformar beroende på hur höga du vill dom ska bli. Jag använde TW´s muffinsform och det blev 7 höga fina. In i ugnen på 200 gr och ca 10 min. Ut och klicka på sylt som du blandat med gelesocker, helst hallonsylt, och 

när de svalnat ringlar du på en glasyr runt syltklicken.


Det blev värsta tabberaset. Bakade en pepparkakspaj, och en tranbärskaka och ett litet hjärta av en hastkaka. 
Tyvärr kunde jag inte hålla mig så smakade yttepyttesmå slices, men runebergstårtorna var bäst. 

Nå måndag i morgon o på´t igen.
Det skönaste är att det är så lätt.
Det bästa är att jag kommer i alla mina gamla byxor. OCH de är för stora 😃
Måste köpa nya i morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar