måndag 9 januari 2017

Spårning av Solfvanten

En stickbloggerska jag känner lade precis ut bilder på vantar i facebookgruppen On-LineStickcafé.
Hon visste att de var från nån ort norr om Vasa, så då efterlyste jag om den via vänner och österbottniska stickare. Och jag fick napp. Det visade sig vara en Solfvante.
Det är Roshild Westerlund som tagit fram vanten.
Det står att läsa hur hon har inspirerats av en Abbis Ann-Ulls vackra underkjol. Där har hon inspirerats av "krokase". Hennes mormor Vendla Thors har inspirerat till den modell som sen skulle bli Solfvanten. En vante som stickades för att ha inuti skinnhandskarna som gubbarna hade i skogen förr. Tofsen på vanten kommer från den gamla Solffolkdräkten. Färgerna kommer från en trasmatterandning som varit vanlig i trakten, svart, två röda, två gröna o gul.

Jag far över till helgen, så då får jag fortsätta spåra och se om jag får tag på ett mönster.
Att träffa designern skulle vara häftigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar