tisdag 23 februari 2016

Haruni i mitt garn


Innan jul så fick jag för mig att prova på att färga garn. Det har jag gjort litet grann från och till genom åren, men nu skulle jag prova på riktigt.
Jag färgade entrådiga och tvåtrådiga. Den ena härvan finare än den andra. Måste jag få säga själv!

Så for jag på marknad och sålde tillsammans med min vän.

Där var en tjej som köpte ett av mina sjalgarner i entrådig ull. Spännande. Och det bästa av allt hon har hört av sig och visar upp den. Jag har fått låna bilden. Det är en Haruni.
Visst är den väl vacker?

Jag kommer så väl ihåg garnet, det är hallonrött och orange och gult. Samma färgkonstellation som min första melerade ulltröja som jag stickade när jag gick i högstadiet. Det garnet kom från Teuva, Suupohjan Kehruutehdas Oy. 

Mer om det kan du läsa här.

Jag skulle gärna ha en likadan själv, men vi vet ju hur lätt det är att färga exakt samma. Men ditåt kanske :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar