onsdag 21 oktober 2015

Min första tröja på 30 år


Då var den klar.
Ganska fin med oerhört många knappar. 12 st!

Modellen är en uppifrån ner á la Lotta Blom.
Garnet är Nalles Taika i grönt o lila med Nalles lila i kanterna.
Stickor nr 2 o 3.

Jag stickade tröjor i parti o minut på 80-talet.
Enkla rättstickade, nerifrån upp, uppifrån ner, från sida till sida,  med sjalkragar, med knäppning, med flätor, med luser, med huva, med fickor osv osv
Har ingen kvar. Tyvärr. Jag stickade o gav till släkten.
Garnet köpte jag på Halpa Halli när det fanns i ett gammalt ruckel på Stora Långgatan i Vasa.
Fick också en del garn via min mor och de lumpinsamlingar som gjordes till Teuva, Suupohjan Kehruutehdas Oy, då lumpor byttes mot garn. Kommer speciellt ihåg ett garn som var melerat i orange, gult o rött. Jättefin tröja blev det till mig med sjalkrage. Men shit, den stickade jag redan på högstadiet. :-D Å då är vi på 70-talet :-D

Sista tröjan då stickade jag till min pojkvän, jättefin var den i svart och vitt med mönster både på bålen och ärmarna. Köpte även garn till mig själv för o sticka en till. Så tog det slut med den mörka stiliga killen och det blev aldrig någon tröja till mig. Sen var det nån "klok" tant som sa att "jo, det brukar ta slut när man stickar tröjor åt dom". Då tog mitt tröjstickande slut, Ville ju inte förstöra nåt fler förhållande med.

Men som du ser har jag en till på g där bakom :-)

2 kommentarer: